Theoretical and Applied Economics
No. 4 / 2006 (499)
Cercetare si educatie
Universul cercetatorului este inchis in semnificatiile unei paradigme. El deduce, pana la proba contrarie a validitatii contextului logic. Universul educatorului este deschis oricarei paradigme. El induce rationamentele in maniera filogenetica. Divergenta de sens nu se atenueaza prin intelegerea sau prin asumarea alterativa a functiilor-obiectiv specifice. Solutia tine de predispozitia cuiva de a se misca pe ceea ce au cele doua universuri in comun: revelarea noului.
In universul cercetarii noul se creeaza, in universul educatiei noul se re-creeaza. Prin cercetare, atitudinea este nonconformista in raport cu relevanta unei paradigme. Prin educatie, se epuizeaza conformismul la paradigmele clasificate. Cand cercetezi, te astepti sa fii contrazis, cand faci educatie, te astepti sa fii crezut. In obsesia descoperirii noului poti fi irational, in desavarsirea educatiei nu te poti baza decat pe argument.
Imbinarea celor doua stari diferite este obligatorie pentru performanta. Ramanerea fie pe un aliniament, fie pe celalalt inseamna un lux: cel care duce inevitabil la confortul mediocritatii. Adica universul cercetarii devine suficient siesi, iar universul educatiei reproduce invariabil. Unul isi pierde sufletul, celalalt pierde suflete. Si unul si altul, despartite, adancesc somnul ratiunii.
Creatia si re-creatia asigura scopul pentru universul cercetarii si mijlocul pentru universul educatiei. A fi deodata cercetator si profesor este o provocare a limitelor umane. Cine altcineva insa sa atenteze la sfidarea limitelor? Nu incape indoiala ca reusita poate sa vina de la cei care isi asuma chinul sisific al creatiei si ambitia demiurgica a re-creatiei. Noul ca substanta a universului cercetarii si omul care gandeste ca produs al universului educatiei.
Aceasta intorsatura a lucrurilor pare catastrofica. Ea strica brutal comoditati. Adica acea formula a universului cercetarii si educatiei in care performanta era data de prezenta in schema de functiuni. Titlul profesional a tinut loc de introducere, cuprins si incheiere in creatie si re-creatie. Fuga dupa titluri a facut si face ravagii, ca si fuga dupa rente. Ea stie sa imparta, nu sa si inmulteasca
Invatamantul superior romanesc se afla in fata unei cotituri: sa opteze pentru creatie, intarindu-si scopul re-creatiei. Universitatea este chemata sa-si puna cadrele didactice in dubla postura a cercetatorului si a educatorului si pe studenti sa-i pregateasca pentru societatea in care cunostintele constituie resursa preeminenta si preponderenta a dezvoltarii. Sigur, pare greu, chiar imposibil, cel putin pe termen scurt. Dar nu exista alternativa pentru iesirea din periferie.
Universul cercetarii fuzionat cu universul educatiei constituie cheia arderii etapelor pentru intrarea Romanici in cea de-a doua modernitate. Altfel ramanem sub zodia racului.
Contents
- Cognitive Economics – a Challenge for Romania
Ion Gh. Rosca
- Romania's Accession to Second Modernity. Potential of Convergence
Marin Dinu
Cristian Socol
- Models and Rules of Evaluation in International Accounting
Niculae Feleaga
Liliana Feleaga
- Epistemological Suggestions in „Entropy Low and Economic Process”
Emil Dinga
Cornel Ionescu
- Recognition and Evaluation of Assets Depreciation – Influences on Financial Reports
Victoria Bogdan
Dorina Popa
- Jobs Decline – a Tragedy of the XXI Century?
Dan Popescu
- Interaction between Economic Education and Strategic Planning in the New Complexity of the Social Life
Gheorghe H. Popescu
Elvira Nica
- Sustainable Utilization Model of Natural Resources in Danube Delta
Trifon Belancurencu
- External Balance Payments – Macroeconomic Analysis Instrument
Madalina Dumbrava